2/3- 2013

Här kommer ett kapitel från mitt projekt arbete, arbetet slutade MAJ 2010..

Sagan om Contessa X JS

Handlar om hur jag provred Contessa, vår första tävling och hur vi har det i dag.

 

Contessa X JS är ett sto född 2004. Efter Comefast och Karnewal OX, hon är alltså angloarab men registrerad inom halvblodsrasen. Just nu är det populärt att få in angloaraben i halvblods rasen.

Contessa eller Tessan som hon kallas till vardags kom in i mitt hjärta september 2008. Då jag skulle lämna tillbaka Conrad och behövde en ny häst.

 

Jessie Sokols mamma Cecilia kontakta mig då hon hade läst min annons. Jag berättade för Cecilia att jag hade ridit Jessies hästar då hon var i Turkiet och hade hennes nummer inlagt i mobilen. Världen kan allt vara liten. Det blev i alla fall bestämt att jag skulle komma upp till Vänersborg för att prov rida Contessa.

Jag åkte upp en regning torsdag, jag var nervös som ett darrigt asplöv. Jag skulle stanna i Vänersborg till fredagen och Jessie skulle inte vara hemma.

På torsdags kvällen skritta jag Contessa i en mörk hage, det rörde sig mycket i mitt huvud och Contessa sket i att de andra hästarna gick in. Hon bara gilla läget, hon visade redan då att hon har ett starkt psyke.

Dagen efter blev det ännu en skritt tur i hagen och jag hade bestämt mig, hon skulle med till Varberg. Sen fredag kväll anländer vi till Varberg.

Nu i efterhand så har Cecilia sagt att hon visste att Contessa skulle få stanna hos oss efter tre månaders prov. Hon tyckte att allt hade passat så bra i telefonen redan vid vårt första samtal.

 

Under hösten 2008 så vart det sadelprovningar, första hoppträningen blev för Stina Lillje på höstlovet, bananträningar Varberg 70 cm felfritt, lokal Susedalen 90 cm Utg, Himledalen 70 cm 4 fel och 80 cm 0 fel.

Innan Contessa kom till mig hade hon gjort ett uselt 3-års test, hoppat någon banan på 70 cm och sprungit runt i skogen.

Vi besiktade henne på Strömsholm julen 2008 utan anmärkning. Där efter var det klart, hon skulle bli min. Januari 2009 ägde jag min första häst.

 

Där efter var det en längre vintervila som väntade, hon stanna hemma i Köping till sportlovet. Då blev det praktik hos Stina Lillje i två veckor. Den tiden var givande både för mig och Contessa.

 

I april kom årsdebuten, lokal 90 cm. Den här gången hoppade vi runt hela banan med sju fel. Dagen efter kom dressyrdebuten, vi blev inte sist i alla fall. Sen var det igång, starta 80 och 90cm på Marksridklubb i början av maj. Hade en rivning i 80 men felfritt i 90 cm.

Vi tränade för Björn Carlsson några gånger och han kom ihåg oss mellan gångerna. Han pratade mycket gott om Contessas vilja.

I början på juni åkte vi hem till Köping för ett långt sommarlov. Contessa fick någon dag extra vila i veckan men annars fortsatte allt som vanligt. Vi var till blå bergens ridskola, utanför Örebro en varm sommar dag. Startade 80 och 90 cm lokalt, det var långa banor. Contessa var felfri i båda starterna, det var första gången vi gjorde två jämna rundor. Det kom fram folk från Svenska angloförningen och sa att vi var välkomna att gå med i föreningen och att  jag hade ett mycket trevligt sto. Några veckor efter låg vi ute med bild på deras startsida. Efter de här rundorna fick Contessa en ordenlig sommar vila.

Hon vart i gångsatt lagom till att skolan skulle börja och i slutet av augusti 2009 kom debuten på 1 meter. Starta först 90 cm med 4 fel och sen var det dags för 1 meter. Hon hoppade banan klockrent ända fram till sista hindret, då körde det ihop sig i svängen. Slutade med en vägran och så rev vi sista hindret = 11 fel. Men jag var nöjd, hon kämpade hela vägen runt. Hon ger sig inte.

Veckan efter kom nollan i en meter !!

Vi var hemma fem veckor under hösten, jag gjorde praktik hos Stina Lillje och Contessa var hos sin vän Conrad. Var till Strömsholm och hoppa 90 cm med 4 fel, träna hos Stina och red ut på långa turer. Några veckor efter höstlovet åker Contessa på kolik och det blir ett besök på Slöinges hästklinik, hon får stanna i två dagar. Det är veckan innan vi ska hoppa för Svante Johansson. Jag som hade längtat så efter att få hoppa Contessa för honom.

Totalt den hösten gjorde vi 4 starter i en meter och hade varit nolla i 3 starter. Det var första starten som vi hade fel i.

 

Vintern 2009/2010 fick hon några veckors vila, vart någon vecka för mycket då det var så hiskligt kallt. Men nu är vi på språng igen.

Vi har startat 90 cm med 4 fel och en meter med 0 fel på Varbergs ridklubb, slutet på februari 2010. Vi har tränat för Svante med positiv kritik, hästen var vildare än vanligt men jag överlevde.

Det blev en start 105 istället för 110 cm. Contessa har känns matt veckorna innan debuten och jag ville inte att hon skulle tycka det var jobbigt. Men det var inga bekymmer att starta lite högre. Hon var återigen felfri! Annandag påsk, Varbergs ridklubb.

Vi har också hunnit med att göra en riktig vurpa. Var på banhoppnings träning på Strömsholm några dagar efter debuten, hoppa då en meter och kraschar in i sista hindret, Contessa hade hoppat super fram tills ditt.

Men nu är det dags för Contessa att bli avelssto. Men om några år igen är vi tillbaka.

 

Contessa är en häst med en vilja av stål, hon är glad till att arbeta, ju mer hon rids desto vildare blir hon och hon är lätt i all hantering.

Det har vart mycket blod, svett och tårar men nu har jag en häst som litar på mig till 98 %.

 

Tänk att en häst som jag bara prova i skritt, nu är min bästa vän.

 

Vi är som handen i handsken !

 

       

Bilderna är in någorlunda ordning :)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback